INTAI INTAI DAPOR KAKZU.TERIME KASIH KERANE SUDI MENJENGAH KE DAPUR KAKZU INI. HANYE BERKONGSI RASE DAN DI HARAPKAN AGAR IA NYE DAPAT MEMBERI SEDIKIT IDEA DAN MANFAAT KEPADE TEMAN TEMAN SEKALIAN.

sila lah KLIK ye

TERIME KASIH KAK ZU UCAP KAN

Thursday, 15 November 2012

Tom yam udang galah


hai..!!

Cerita dulu rege udang ni , sekilo rm 50 gitu, beli kat pasar kajang, macam macam ada.Beli tak banyak cukup sekadar seko sorang je, heehee..5 ekor rm 30, kire ok laaa kan sekali sekala nak makan.Terus terang memang tak beli selalu.
Masa masuk pasar kajang kan teringat masa banjir besar hari tuu kan, wahhh tenggelam habis seluruh kedai sekitarnye.Nengok kat TV ade sorang amoi ni dok panjat tangga nak menyelamatkan diri kan. Pasar lama tapi sangat tersusun dan kkzu suke sangat sebab agak bersih dan teratur. Seko lalat pun takde tauuu.
Kat sini yang sedapnye ade gerai keropok leko yang kene kat tekak kkzu. Kalo pegi  mesti beli bepeket peket.. Lain lain boleh di katakan agak mahal laaa jugak regenye segala barang. Ye laaa kene la paham kan depe ni peniaga kecil kecilan tak macam kat pasaraya besa yang memang amik sayur sayur secara pukal dan bekodi kodi. Ade reti kaaaa.. Yang penting semua ada...

EEiihhhhh masak ape lak udang tuu kkzu..!! Ohhhh masak tomyam aje.Kire rebus dan campak campak  je tapi manisnye ade sebab  bahan utama nye udang galah kan.

BAHAN BAHAN

5 ekor udang galah @ udang biasa pun boley @ ape ape aje lerr kome nak letak ( ayam, daging, lala , sotong )
1 labu bawang holand ~ potong bulat
10 biji cili padi ~ tumbuk kasar
5 helai daun limau purut ~ racik kasar
3 batang serai ~ ketuk
1 biji buat tomato ~ belah 4
1/2 biji karet ~ kerat kerat
4 kiub tomyam knor
garam dan gula secukupnye.
1 biji limau nipis
daun ketumbar ~ racik halus

Masukkan aje kesemua bahan kedalam periuk berisi air secukupnye kecuali udang dan daun limau purut.
Masak hingge gelegak, pastu humbankan udang galah tuu dan daun limau purut ke dalam periuk tu.
Masak hingge udang masak . Sesuaikan rasa garam dan gula nye.Perah air  limau nipis ke dalam periuk.. Taburkan daun ketumbar.
Tadaaaaa dah siap.











4 comments:

  1. uishhh... besaunya kak zu....
    sy memang tak pernah beli udang galah.. selalu kalau mkn pun masa pegi rompin pahang.. yg siap masak & kdg2 mak beli udang mentah.. memang mahal harganya & harga pun ikut gred juga...

    ReplyDelete
  2. memang mahal...tuu yang beli sekali sekala je...hee

    ReplyDelete
  3. Huhuhu harga udang tu meletops...tp xpe skali skala manjakan tekak...

    Salam maal hijrah....

    ReplyDelete