sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 22 April 2011

SATAY IBU MERTUAKU




Kalau rase rajin nak bersilat di dapor marilah cube resepi SATAY MAK MERTUA KU.Pastinye menjilat jari hingge ke lidi satay.Tetapi nak menyediakan proses membuat satay dari mule sampai habis kene banyak bersabar sebab kerje yang agak renyah tetapi berbaloi baloi sebab seekor ayam ( 2 kilo tu ) boleh dapat kire kire 100 cucuk.Kkzu pernah buat sekali tetapi tak same dengan airtangan IBU MERTUAKU.Macammane boleh jadi gitu eiikkk.



 Kkzu dan hubby memang selalu berazam nak menyambung legasi satay MAK MERTUAKU ini tetapi nampaknye janji tinggal janji.Heheeehee, Akhirnye bile teringin nak makan satay kene lah carik di kedai satay tertamenye satay JALAN PEEL, KUALA LUMPUR @ SATAY HAJI SHAMURI di pekan kajang.Paling tidak pun beli kat pasar malam aje.Secucuk masih 60 sen , kire ok laa kan.


Mari kite membace resepinye dan tanam azam untuk bersilat kat dapur yeee.Resepi asli tauu.

bahan2


.ayam 2 kilo di buang tulangnye dan potong kecik2


.gula 4 senduk nasi
.garam 1 sudu besar

.serbuk kunyit 1 sudu besar


Bahan blender
.serai 4 batang
.bawang putih 6 biji
.lengkuas 2 inci
.jintan manis 1 sudu kecil
.jintan putih 1 sudu besar

1. Kesemua bahan tumbuk halus ( kalau malas blender aje lerr ) tetapi mak mertua kkzu tetap dengan lesongnye.Kate beliau kalau blender tak asli (adoooo )

2. Gaul pade ayam
3. Masukkan gula , serbuk kunyit dan garam
4. Perap ayam 1 @ 2 jam.
5. Cucuk ayam ke lidi satay dan boleh lah di bakar menggunakan kayu api arang.

notes : untuk sate daging same sahaje sukatannye kecuali letak gula 2 senduk je...



Resepi sambal  satay ( IBU MERTUAKU )lain dari yang lain tauuu 


BAHAN BAHAN
1/2 kilo kacang di goreng tanpe minyak @ panggang dalam oven hingge kacang masak ( adoooo, keje malas tapi cepat, tak payah nak gaul gaul kacang dalam kuali )
3/4 cawan udang kering di rendam
1 cawan cili mesin
5 cawan santan
1 inci belacan
2 senduk gula ( kire lebih ni sebab kuah satay kene manis manis sikit kan )
garam secukup rase


CARE CARE


1. Kacang tanah siap di goreng tadi di  dan buang kulitnye hingge kacang menjadi togel.Tumbuk kacang hancur menggunakan giant lesong ( kalau malas blender aje lerr ) adoo
2. Udang kering di tumbuk halus
3. Satukan kesemua bahan di dalam periuk dan masak hingge kuah keluar minyak.Sentiase mengacau kuah menggunakan api yang perlahan supaye kuah tidak berketol dan hangit di bawahnye.
4. Masukkan gula dan kuah akan bertukar kaler.Masukkan garam secukup rase.
5. Goreng bawang kecil 5 ulas ( bawang besar pun boleh )  yang di hiris nipis menggunakan 1/4 cawan minyak hingge kekuningan, masukkan nye ke dalam kuah tadi .Masukkan minyaknye sekali )


notes : sukatannye boleh ubah ikut citarase okey.

UFOR BONDA





Name di beri UFOR BONDA. Resepi di cedok dari koleksi buku 'RASE SEMENANJUNG '

bahan2

10 ketul ayam
2 biji bawang besar di hiris bulat
1 sudu besar jintan putih
 2 keping asam keping
400 ml santan
air secukupnye

1/2 cawan cili mesin

bahan untuk dikisar
7 biji bawang kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia


garam dan gula secukup rase
1 sudu kecil serbuk kunyit

care2

1. Campurkan ayam bersame bahan kisar,jintan putih,santan dan air ( 1 cawan ).
2. Masak pade api sederhane sehingge kuahnye pekat.
3. Masukkan  asam keping, bawang hiris,gula,serbuk kunyit dan garam secukup rase.
4.Akhir sekali campurkan daun kunyit.

notes : bile ayam dah masak kalau kuahnye masih banyak keluarkan dulu sementare kuahnye memekat, bile kuah dah pekat dan pecah lemak, masukkan ayam semula., ianye untuk mengelakkan ayam menjadi hancur

AYAM KARAMEL



Ayam yang di masak care karamel.Resepi dari rakan kongsi resepi AINI LEE.


bahan bahan

1 ekor ayam muda dicuci bersih..
2 sendok gula (buat karamel)
5 helai daun pandan
rempah 4 sekawan
2 inci halia
5 ulas bawang putih
1 sudu besar lada hitam
3 sudu makan butter
sedikit garam
serebuk perasa
3 sudu mkn madu

1. Masukkan gula dalam periuk, 
guna api sederhana.
Kacau gula, bila dah perang masukkan air .Sukatan agak2 tenggelam ayam tersebut ( 5 CAWAN )
2. Masukkan daun pandan, rempah 4 sekawan, garam serbuk perasa dan halia yg diketuk.
3. Bila air dan mendidih masukkan ayam, tutup dan balik balik kan ayam

4 Angkat ayam bile ayam telah empuk.
5.Panaskan butter, masukkan serbuk lada hitam dan  bawang putih yang kita cincang halus, kacau hingge sebati.
6. Lumurkan pada ayam biar rata

7.Akhir sekali masukkan ayam dan bakar ayam hingge keperangan.

SUP AYAM



SUP AYAM

bahan2
1 ekor ayam
5 biji ubi kentang di potong 4
2 biji tomato buah di belah 4
1 batang karet di kerat kerat
2 inci kulit kayu manis
3 kuntum bunge lawang
4 biji buah pelage

2 labu bawang besar
2 inci halia
6 ulas bawang putih
****semue ni blender

1 sudu besar rempah kurma
1 sudu besar rempah soto(kalo ade)
2 keping asam keping

care2..
1. Masukkan air dalam periuk..renehkan kentang dulu separuh masak.
2. Airnye agak2 le nak kuah banyak mane.Masukkan ayam,barang kisar  dan karet

3. Masukkan rempah tadi, bile dah gelegak , masukkan kayu manis,bunge lawang,buah pelage,asam keping,lade hitam,aji dan garam.
4. last sekali masukkan buah tomato dan daun sup
5. Panaskan minyak dalam kuali goreng bawang kecik hingge garing, masukkan dalam sup tadi dengan minyaknye sekali.

AYAM GORENG BEREMPAH

AYAM goreng pasti anak2 suke...mak2 pun suke jugak...



AYAM GORENG BEREMPAH

bahan bahan
1/2 cawan cili mesin
1 biji bawang besar
5 inci halia 
5 batang serai
1 sudu kecil jintan halus
1 sudu besar gula 
garam secukup rase
1 sudu  besar rempah kari

care care


1. Blender bawang besar, halia, serai hingga hancur.Mesin halus jintan halus

2. Perap ayam dengan kesemua bahan.Perap ayam 2 jam sebelom goreng.
3. Goreng hingge ayam masak.

notes : lebihkan halia dan serai untuk mendapatkan lebih sodak.

ASAM PEDAS DAGING KAKZU STYLE





RESEPI; GOBOK BURUK


Asam pedas yang popular pasti datang dari negeri melaka.Kalau jalan jalan ke Melaka tak pekene asam pasas kepala ikan rugi wooo.Kkzu pun ade asam pedas jugak.Asam pedas aloha namenye ...ngeeeeee..


bahan bahan

*1 biji bawang besar
*5 ulas bawang kecik
*5 ulas bawang putih
*2 inci halia
2 cawan cili mesin
1 sudu kecil kunyit hidup @ kunyit serbuk

*1 inci belacan
daun kesum 
bunga kantan
2 batang serai
2 biji ubi kentang
air asam jawa secukup nye.


1. Blender semua bawang dan halia termasuk belacan.
2. Tumis bahan blender dengan 1 cawan minyak hingge naik bau, masukkan cili mesin dan tumis hingge garing dan naik minyak.
3. Masukkan daging dan air.Masak hingge daging empuk.Semase daging separuh masak masukkan ubi kentang.
4. Masukkan serai, bunga kantan, daun kesum, air asam jawa , serbuk kunyit dan sesuaikan rase garam dan gula nye.


notes; sukatan air bergantung pade kepekatan yang anda suke.

DAGING MASAK LEMAK CILI API



Ade aje masakan bercili api, haaa itulah  kegemaran kami sekeluarge

bahan bahan

800 gm daging lembu
3 cawan santan cair
1 cwan santan pekat
3 biji ubi kentang di belah 4
2 batang serai dititk
1 ikat daun kesum
*20 biji cili api 
*5 biji bawang kecil
1 sudu kecil  lade putih
2 keping asam keping

care2

1. Rebus ubi kentang dan daging bersame santan cair hingge empuk.
2. Bahan * ditumbuk hancur
3. Bile daging telah empuk,,masukkan kesemua bahan dan sesuaikan rase masin, masam dan manisnye.
4.Akhir sekali masukkan daun kesum.

DAGING CILIAPI PETAI







Resepi ini di ajar oleh mak mertua kkzu dan menjadi antare lauk kegemaran anak anak kkzu.Lagi pedas lagi kow kow.


resepi; gobok buruk

BAHAN BAHAN



800 gm daging lembu
4 papan isi petai 
30 biji cili api
1 biji bawang besar
5 biji bawang kecil
1 keping asam keping
1 inci belacan
5 batang kacang panjang


CARE CARE


1.Tumbuk cili api, bawang besar , belacan dan bawang putih hingge hancur.
2. Panaskan 1/2 cawan minyak dan tumis bahan tumbuk hingge garing.
3.Masukkan daging dan masak hingge daging empuk ( kalau daging masih liat boleh masukkan sedikit air )
5. Masukkan asam keping, petai dan kacang panjang.
6. Sesuaikan rase garam dan gula nye.



SUP TULANG





SUP TULANG

bahan2

tulang lembu..pelakon utame tuu
bawang besar
bawang kecik
halia
bawang putih
ubi kentang ( untuk memekatkan kuah )

***smue bahan2 ni blend

serbuk lade hitam
kulit kayu manis
bunge lawang
buah pelage
sup bunjut

**sukatannye agak2 je ye...
care

rebus tulang sampai empuk dlu...pastu masukkan kesemua bahan yng di blend tadi...bile dah gelegak..masukkn rempah empat sekawan tu...sup bunjut .serbuk lade hitam...asam keping..aji..garam.

last sekali gorengkan bawang kecik..masukkan panas2 ngan minyaknye sekali..jngn lupe daun sup dan daun bawang

*** petua nak mengempukkan daging...masukkan sudu makan kedalam rebusan...@ ade petue lain ..meh meh kongsi...



Thursday, 21 April 2011

DALCA KARI SAMBA



va va va kari india yang mabeles.Kakzu suke kari samba ni sebab rasenye ade ciri2 kari india.Kite panggil kari dalca lerrr, sungguh mudah nak masaknye.Tidak perlu menumis, care memasak nye ialah kaedah merebus.


RESEPI ; GOBOK BURUK


BAHAN BAHAN


1 bungkus rempah kari sambar cap babas..bancuh ngan air
2 biji ubi kentang ( belah 2 )
1 biji karet ( potong memanjang )
2 biji terung bulat (belah 4 )
2 biji buah tomato ( belah 4 )
10 batang kacang panjang ( potong2 )
5 biji pisang minyak ( potong2 )
daun kari
2 biji bawang besar ( belah 4 )
500 gm daging cincang ( rebus hingge lembut )@ 5 kepak ayam
1/2 cawan kacang dal ( rebus hingge empuk )
2 cawan santan
air
2 sudu besar serbuk cili
bunge lawang
kulit kayu manis
buah pelage
bunge cengkih

bahan hiris
5 biji bawang kecil
2 inci halia
5 biji bawang putih

care2

1. Rebus kacang dal hingge empuk dan tapiskan. Dalam periuk rebuskan juga ubi kentang dan karet hingge empuk.
2. Campurkan daging dan kesemua sayuran kecuali kacang panjang dan tomato.

3.  Masukkan air (secukupnye untuk kuah ), serbuk kari,serbuk cili dan masak hingge gelegak.Masukkan bawang besar, daun kari,santan,asam keping,kacang panjang,buah tomato,kulit kayu manis,buah pelage,bunge lawang,bunge cengkeh.
4. Sesuaikan rase garamnye.
5. Akhir sekali gorengkan bahan hiris hingge kekuningan DAN masukkan panas2 kedalam gulai tadi termasuk minyaknye sekali.Akhir sekali masukkan daun pudina @ daun saderi.

DAGING RENDANG HITAM








Ini adelah resepi sepesel kkzu yang menjadi feveret kami sekeluarge.Ade seakan akan rase seperti rendang tok dari negeri Perak.Rasenye yang manis manis pedas dan sangat sesuai kalau di makan dengan nasi panas @ pulut kuning

bahan2

daging 800 gm @ sekilo
1/2 cawan  kicap manis
3 sudu besar serbuk cili
3 sudu besar gula
2 helai daun kunyit ( carikkan )

bahan kisar
2 biji bawang besar
5 biji bawang kecil
2 inci halia 

2 sudu besar jintan halus
2 sudu besar jintan kasar

kerisik 3/4 cawan

care2


1. Perap daging bersame bahan kisar dan kicap manis selame 4 jam
2. Panaskan 1/2 cawan minyak.Tumis daging dan masak daging dengan api perlahan tanpe memasukkan air. Masak hingge daging lembut.

3. Masukkan daun kunyit dan kerisik
4. Sesuaikan rase garam nye.

KOLEKSI KEK KARAMEL






















PERISE COKLAT




PERISE BLUEBERRY
JOM layan gambar2 kek karamel kakzu....keknye lembut...tk berape manis sangat...TQ pade munira yng memperkenalkan kek ni kat kr.

Wednesday, 20 April 2011

ROTI BAI...



Jadi juga roti ni, teringin jugak la nak menguli roti sebab tergoda juge ape bile melihat   ramai member member KR dok menguli roti, geramm lerrr jugak rasenye..
Resepi di cedok dari  buku masak lame yang memang tersimpan lame dahhhh tetapi tak pernah buat pun, inilah  sekali seumor hidup buat roti tauu...

bahan2

500 gm tepung gandum
1 peket mauripan
3/4 cawan gula
air suam 1 1/4 cawan (bancuh dengan gula tu...jadikan air gula untuk membancuh roti nanti )
garam 1 sudu kecil
telur 1 biji
marjerin 2 sudu besar
shortening/lemak sayur 2 sudu besar
3 sudu besar susu tepung


CARE CARE

1. Gaul tepung dengan mauripan,garam dan susu tepung, masukkan telur dan air gula suam tadi..Masukkan air sedikit demi sedikit.
2. Uli hingge sebati baru masukkan marjerin dan shortening, uli lagi hingge lembut dan sebati.
3. Biarkan doh naik sekali ganda, tutup dengan kain basah
4. Bulat bulat kan ikut nak besar mane dan susun dalam loyang, biarkan naik lagi sekali ganda .
5. Bakar suhu 180 selama mane roti tu masak. ( gune api atas bawah ) ,untuk roti bai ni masaknye agak lame sikit berbanding dengn roti sausage tuu, bile bhgian atas dah keperangan tutup api atas, teruskan membakar gune api bawah je sampai roti masak.

notes ;sapu loyang dengan marjerin 
           sebelum bakar sapu roti dengan telur kuning + 1 sudu                     
           besar susu cair, selepas dibakar sapu dengan marjerin                   .




KENTANG PUTAR



BAHAN BAHAN


10 BIJI UBI KENTANG
250 ML SUSU SEGAR ( MASUKKAN SEDIKIT2 )
1 SUDU BESAR  LADE PUTIH
2 SUDU BESAR BUTTER
GARAM SECUKUP RASE


1. REBUS KENTANG HINGGE EMPUK, TOSKAN AIRNYE  DAN LECEK HINGGE HANCUR DAN HALUS
2. MASUKKAN BUTTER, GARAM, LADA PUTIH DAN SUSU SEGAR, KACAU SAMPAI NAMPAK BERKILAT.
3. JIKE KENTANG NAMPAK TAK MELEKAT BOLEH TAMBAHKAN SEDIKIR BUTTER LAGI.

GRAVY:
2 SUDU SOS TIRAM
2 SUDU STOK AYAM/ KIUB AYAM
2 SUDU TEPUNG GANDUM (BANCUH DENGAN AIR)
1 SUDU KECIL LADA PUTIH
1 SUDU BESAR  KICAP PEKAT


MASAK SEMUA BAHAN DGN 3 GELAS AIR @ IKUT KEPEKATAN YANG SESUAI
MASAK HINGGE KUAH MEMEKAT DAN MENDIDIH


LASAGNIA...







bahan bahan

bahan A
Kepingan lasagnia direbus dalam air yng dicampur sedikit minyak..angkat dan toskan

bahan B
inti daging...
daging kisar
2 biji labu bawang besar
3 ulas bawang putih
2 sudu besar cili mesin
2 sudu kecil lade hitam
1 tin sos spagheti( tin kecil)
2 sudu besar rempah kari
1 tin cendawan butang hiris nipis
gula dan garam

care2 nyer
1.Tumis bawang, masukkan cili mesin,rempah kari,sos spagheti, kacau sebati dan masak sebentar

2. Masukkan daging kisar,lade hitam cendawan,gula dan garam, kacau  hingge masak.Sesuaikan rase garamnye.

bahan C
sos putih...
600 ml susu segar
3 camce besar tepung gandum
1 sudu kecil black pepper

masak atas api hingge pekat.

bahan D
250 gm cheese mozarella.

CARE CARE...

1. Sapu minyak dalam loyang @ ape ape bekas foil
 
2. Lapisan pertame letak kepingan lasagnia...lapisan kedue inti daging...lapisan ketiga sos
putih.Ulang proses hingge habis.
3. Akhir sekali letakkan cheese mozarella di atasnye.
4. Bakar di dalam oven suhu 180 C selame 1 jam @ hingge cheese nye keperangan.

ROTI KOPI



roti kopi, kate name lain mexico bun....

bahan2 untuk krim kopi

100 gm mentega
80 gm gula icing
100 gm tepung gandum
2 bij telur
1 1/2 sudu kecil nescafee campur dengan 1 sudu besar air panas
1 sudu besar coffe paste @ choc emulco
1 peket coffe 3 in one 

Pukul mentega dengan gula icing hingge kembang

Masukkan kesemua bahan dan kacau hingge sebati
Masukkan dalam piping plastik dan simpan dalam petiais sebelum digunekan.
Picit lah seperti dalam gambar ye dan bakar roti seperti biase.

bahan-bahan roti naik..


bahan A
yis 11 grm
air suam 1/2 cwn
gula 1 sudu besar
tepung 1 sudu besar

***satukan bahan A dan biarkan yis naik

bahan B
2 sudu besar marjerin planta / mentega dicairkan

bahan C
1 cwn gula dilarutkan dengan 1/2 cwn air panas untuk dijadikan sirap gula (KALAU RASA MACAM KURANG CECAIR BOLEH TAMBAH 1/4 CUP LAGI AIR)

bahan D
3 cwn tepung gandum + 1 cawan tepung gandum

cara2 nya


Mula2 buat dulu air sirap sebab  kita nak gunakan air tu untuk membancuh roti nanti dengan suhunya suam.
Masukkan 3 cawan tepung ke mangkuk adunan, buatkan lubang ditengah tepung
Tambah bahan A,bahan B dan  C dan uli tepung.
Baki tepung yang 1 cawan tadi boleh digunakan sedikit demi sedikit semasa mengguli roti, buat hingga adunan tak melekat di tangan.
Biarkan adunan naik
Bila adunan dah naik uli ikut suka dan susun di loyang (TAK PERLU TUMBUK..HANY CUIL DAN BULATKAN JADIK DOH KECIK2)...susun setiap doh rapat2 antara 1 sama lain..bila naik kali ke2 dia akan naik tinggi
Susun di dalam loyang dan biarkan roti naik sekali lagi. (lebih kurang 30 to 40 mins)

Bakar suhu 180'c selama 30 mins atau lebih..
Keluarkan dari oven dan boleh sapu marjerin diatas roti

CHICKEN CHOPS...


RESEPI yang serba ringkas dan mudah tapi pasti anak2 suke...mak ayah pun pasti suke. kkzu lagi suke..






bahan2


beberape keping isi ayam
1 biji telur
1 sudu besar lade putih @ lade sulah
1 cawan tepung gandum
1 sudu teh garam
serbuk roti @ breadcrums kuning secukupnye.
minyak untuk menggoreng

1. Isi ayam dibelah nipis

2. Perap dengan lade sulah dan garam lebih kurang 1/2 jam 
3. Tepek kan kepingan ayam tadi pade tepung gandum
4. Celup kan pule didalam telur
5. Akhir sekali  gelek gelek kan pade serbuk roti.
6. Goreng sehingge ayam kekuningan.


RESEPI SOS BLACKPEPER


bahan bahannye


2 tbsp butter
1 tbsp tepung gandum
1 kiub ayam maggi
air2 cawan @ ikut  nak pekat mane
1 tbsp lade hitam
1 tbsp sos cili
1 tbsp sos tomato
1 tbsp kicap 
1 tbsp sos blacpepper..optional


**semue bahan bole ditambah @ kurangkan ikut kesesuain rase.


care2


1.Panaskan butter hingge cair, masukkan tepung gandum, bile tepung dah berketul masukkan air dan kiub ayam
2. Masukkan kesemua bahan2 diatas dan masak hingge kuah pekat
3. Sesuaikan rase masin dan manisnye.