INTAI INTAI DAPOR KAKZU.TERIME KASIH KERANE SUDI MENJENGAH KE DAPUR KAKZU INI. HANYE BERKONGSI RASE DAN DI HARAPKAN AGAR IA NYE DAPAT MEMBERI SEDIKIT IDEA DAN MANFAAT KEPADE TEMAN TEMAN SEKALIAN.

sila lah KLIK ye

TERIME KASIH KAK ZU UCAP KAN

Wednesday, 11 April 2012

Puding Jagung Custard


Assalamualaikum..

Di suatu petang teringat kkzu kepade arwah opah satu ketika dahulu selalu buat kueh ini. Mase tuu kkzu masih  kanak kanak tadika gitu. Selalu balik ke kampung di kampung nyiur, Parit ,Perak. Pade waktu itu arwah opah suke masak menggunekan dapur kayu api walaupun ade dapur gas dan dapur minyak tanah.
Kueh lama kan tapi masih di nikmati hingge kini, yang teruknye kkzu selalu makan tapi tak pernah mengacau kueh ini, kkzu hanye menggunekan jagung biji dalam tin berbanding arwah opah kkzu suke menggunakan bijian jagung betul yang di hiris nipis.

Tak susah nak buat , hanye perlu bancuh dan mengacau  dalam kuali hingge pekat dan berkilat aje.Masukkan  dalam acuan dan masuk dalam peti sejuk, dah boleh menkmati kueh ini..

RUJUKAN ; myresipi

BAHAN BAHAN

1 cawan tepung custard
3/4  cawan gula
1 cawan jagung dalam tin
4 1/2 cawan santan
secubit garam

Campurkan kesemua bahan dan kacau hingge sebati dan mesra.
Masak atas api dengan menggunakan api sederhane, masak hingge adunan pekat dan berkilat
Tuang ke dalam acuan yang di sukai dan sejukkan dalam petisejuk.





10 comments:

  1. Salam Kkzu hemmmm sdp tu puding jgg kasterd lama betul x mkn dan buat...mak sy dulu pun rajin buat...negok esok lusa nak g beli jgg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. salam sheila...tu arrr, kkzu pun tibe2 teringat kat arwah opah kkzu...

      Delete
  2. Assalamualaikum Kak Zu,
    lama benar tak makan puding jagung custard ni... dulu mas kecik2 selalu makan di tempat kenduri-kendara, sedapnya... rasanya masa tu inilah kuih yang paling sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam amie...
      kalau bulan ramdhan mesti jumpe kueh ni kan...kat surau..

      Delete
  3. salam kkzu..sedapnya kuih nie..sy suka sgt puding jagung nie..da lm cari resepi puding jagung zaman dulu2..tengok resepi mmg senang je nk buat kan..nnt nk try..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam fajar...memang senang kan nak buat nye...arwah opah kkzu dulu tk sukat2 pun ..heeee kkzu tak pandai lak gitu, takut lembik laaaa pulak kan..

      Delete
  4. assalam..mak saye sllu buat kuih ni dulu...skrg da x buat lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam...tkpe arr tuuu, boleh juge cari kat pasar malam kan..betul tuu,kueh mak mak kite dulu...

      Delete
  5. salam...saya dah berjaya buat puding jagung guna resepi ni....terima kasih

    ReplyDelete