sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 1 July 2011

CAKES 3

kek karamel..kek yang buat jantung berdegup kencang...hee


carrot cake cheesecream with hawaian coconut


kek spounge lapis strawberry filling





indulgent...




salam semue.....dah beberape hari kkzu tk jenguk kat sni...woooo banyak busy...yang utame nye dok menjage faiha....emmm,,geramnye....pipinye labuh..dagu berlapis lapis...sekali meraung wooooo...tk payah bukak radio...heeee...sambil2 tuu sempat kkzu mengekek untuk costemer baru dan lame....
meh meh kite jamu mate...nak tepek rsepi dh tepek dah....jadik jamu mate aje yekkk.....

CAKES 2











salam semue.....dah beberape hari kkzu tk jenguk kat sni...woooo banyak busy...yang utame nye dok menjage faiha....emmm,,geramnye....pipinye labuh..dagu tberlapis lapis...sekali meraung wooooo...tk payah bukak radio...heeee...sambil2 tuu sempat kkzu mengekek untuk costemer baru dan lame....
meh meh kite jamu mate...nak tepek rsepi dh tepek dah....jadik jamu mate aje yekkk.....

Sunday, 26 June 2011

BISKUT COKLAT CHIPS



Waaaa, senang je nak buat biskut ni.Tekan tekan   dengan garpu je, rupenye memang macam cekodok @ cekodok penyek ..hahaaa...aduii..TETAPI rase nye  fuyooooo tak macam cekodok tauuu..insyaallah sedap, ini antare pilihan biskut yang kkzu suke,
almond tu boleh letak yang almond nibs pun bole, Ikut lerr nak gune badam panjang2 nipis tuu pun boleh,  asalkan badam yang takde kulit eeeikkkk...actually nak letak kekacang lain pun boleh, terpulang ye..


ALMOND CHIPS aka COKLAT CHIPS ( resepi 1 )


RESEPI ; GOBOK BURUK

BAHAN BAHAN

295  gm butter
2  telur kuning
120 gm gula castor 
1 tsp choc emulco
65 gm gula perang
3 tbsp coklat powder
*
320 gm tepung redrose @ tepung gandum
50 gm tepung custard
60 gm tepung ubi
3/4  tsp soda bikarbonate
1 tsp b.powder
190  gm coklat chips
155  gm almond nibs ( panggang )

CARE CARE

1. Putar butter,gule castor,gule perang dan telur kuning hingge sebati
2. Masukkan serbuk koko dan coklat emulco
3. Masukkan kesemua jenis tepung ( termasuk b.powder dan soda bikabonate ) yang telah di gaul sebati dan telah di ayak .
4.Masukkan  coklat chips dan almond yang telah dipanggang.
5.Tepek tepek kan nipis2 menggunekan kreativiti masing2
6.Bakar pade suhu 180 @ ikut  kepanansan oven masing2.
7. Bakar selame 20 hingge 30 minit..


notes ; Ape itu tepung redrose....tepung tuu same je macam rupe tepung gandum tetapi fungsinye untuk merangupkan biskut. Ade jual di bakery shop.


 ~~SELAMAT MENCUBE~~







BISKUT SEMPRIT @ DAHLIA






RAYE DATANG LAGI...RAYE DATANG LAGI...

Emmmm, nak buat biskut raye ke tahun ni.Selalu beli je kan.Ape kate tahun ni buat biskut sendiri.Yang pasti lebih jimat, dok dengar tahun ni biskut raye naik harge lagi.
kalau buat sendiri 1 bancuhan pun dah penuh balang.Boleh lerr bagi kat mak mertue berbalang balang....kan kannnnn
Kkzu ni dah menggodek biskut raye sejak dari sekolah lagi.Dah jemu rasenye, tahun ni rase nak pencen buat biskut kecuali almond london yng memang feberet semue orang dan kkzu bercadang nak buat coklat aje tahun ni dan beli kerepek ber tan tan.Nak skodeng2 gudang kerepek kat sepang tuuu haaaa.



RESEPI ; GOBOK BURUK

BAHAN BAHAN


260 gm mentega
45 gm tepung custard
255 gm tepung gandum
125 gm tepung jagung
100 gm gula icing

1 kuning telur

CARE CARE

1. Putar mentega dan ,gula icing dan kuning telur hingge sebati ( tak perlu lame sangat )
2.Masukkan ketige tige jenis tepung yang telah diayak
Picit menggunekan acuan semprit
Bakar pade suhu 180 selame 20 minit @ ikut kepanansan oven masing2


NOTES ; yang pasti rase kat mulut biskut dah cukup masak ke belom...( jangan rase mase  siang bulan ramadhan sudah... )