sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 27 April 2011

KEK MARBLE SUSU



Moral of the story kalau takde oven masih boleh membakar kek menggunakan acuan bengkang dan bakar atas api yang kecil di atas dapur memasak anda.Dengan syarat bahagian bawah acuan letak acuan besi nye.Kalau tak nanti kek hangit.Tu die hasilnye masih boleh menikmati buttercake yang lemak itu.


Kek Marble Susu

Bahan-Bahan


250 g mentega 
230 g gula halus
2 camca teh ovallate
4 biji telur gred A
270 g tepung gandum@halus ) di ayak bersama
1 camca teh baking powder )
60 g susu pekat manis
2 camca besar serbuk koko
2 camca besar susu cair
1 camca teh coklat@capucinno emulco

1. Pukul mentega,gula dan  ovellete hingge kembang

2. Masukkan telur sebiji sebiji...
3. Masukkan tepung dan susu  pekat
4. Bahagikan  adunan kepade 2 bahagian 
5. 1 bahagian masukkan  coklat emulco,  campuran susu cair dan serbuk koko.1 bahagian lagi biarkan kosong.
6. Susun adunan berselang seli dan bakar kek selame 1 jam @ hingge masak

KEK MARBLE OREN


kek marble oren....mcm2 versi kek marble...ni salah satunye.

240 gm butter @ marjerin
240 gm gula castor...
240 gm tepung gandum
4 biji telur
baking powder 1 sudu kecil..penuh2
susu segar 1/4 cawan (60 ml,60 gm )...susu cair pun bole.
esen vanilla
oren sunquick 2 sudu besar @ 0ren paste
bole tambah parutan kulit buah oren.

putar butter ngan gula hingge kembang dan ringan
masukkan telur satu persatu....kacau skit telur tu.
masukkan sunquick, tepung gandum bersame baking powder yng telah di ayak berselang seli ngan susu segar.

letak kaler oren 1/3 bhgian dan tambah 1 sudu besar oren sunquick..

***letak sesenduk kaler oren..pastu 2 senduk kaler putih..ulang sehingge habis.
***bakar sehingge masak..suhu dan mse bergantung pde oven masing2.
***i gune loyang 8.

KEK MARBLE ROS




Banyaknye versi kek marble.Ini pun salah satu versi kek marble.
240 gm butter
200 gm gula castor
240 gm tepung gandum
4 biji telur
1 tsp baking powder70 ml susu segar @ susu cair
1 tsp esen vanilla

1. Putar butter dengan gula hingge kembang dan ringan
2.Masukkan telur satu persatu, kocok dahulu telur tu.
3.Masukkan esen vanilla, tepung gandum bersame baking powder yang telah di ayak berselang seli dengan susu segar.

4.Bahagikan kepade 2 bahagian.1 bahagian letak kaler merah ( esen ros ) dan 1 bahagian lagi kaler asal.
5. Letak sesenduk kaler merah dan sesenduk lagi kaler asal bertindan dan ulang proses hingge habis

6. Bakar selame 1 jam pade suhu 180 C menggunakan loyang 7 @ 8 inci


kek marble coco..

250 gm butter
230 gm gula castor
5 biji telur
esen vanilla
250 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
susu cair 2 sudu  besar

30 gm coco powder
80 ml air panas 
choc chips secukupnye

care2



1.pukul butter dengan gula hingga kembang
2.masukkan telur satu persatu
3. Masukkan esen vanilla,tepung dan baking powder yang telah di ayak dan susu cair
4. Untuk marblenye ,  campurkan coco powder dengan air panas dan masukkan kedalam adunan kek tadi dengan mengacau adunan secare memusing beberape kali.

5. Masukkan adunan ke dalam loyang 8 inci yang di lenser gris @ mentega dan taburkan coklat chips di atasnye.
6. Bakar pade suhu 180 C selame 1 jam @ hingge masak.


KEK ALUNAN KASIH



Kek yang terkenal mase zaman gemilang kongsi resepi beberape ketike dahulu dan masih di minati hingge kini alunannye itu.Kkzu juge tidak ketinggalan mencube kek alunan kasih ini.Bermacam macam kaler kite boleh realisasikan pade kek ini.Rasenye pun sedap dan lembut kek nye.


Rujukan : Mastura Yasak

bahan2


250 gm butter  
5 biji telur
2 cawan gula castor ( boleh kurang kan sebab manis woooo )
2 1/2 cawan tepun gandum 
1/2 cawan susu cair
1 sudu kecil baking powder

1. Putar  butter dengan gula hingge kembang

2. Masukkan telur sebiji demi sebiji
3. Masukkan tepung dan baking powder yang telah di ayak serta susu cair.
4.Bahagikan adunan kepade  3 bahagian dan kalerkan adunan tersebut .Pilihan kaler ikut suka ye.
5.Care nak mengasihkan kek ini, letak 1 lapisan adunan tapiskan serbuk coco dan letak lapisan kedua , tapis lagi serbuk coco.Ulangi proses hingge 3 lapisan.
6. Bakar pade suhu 180 C selame 1 jam hingge masak menggunakan loyang 8 @ 9 inci.

BASIC CUPCAKES




Ade banyak pilihan kek untuk kek kecik kecik ini.Antarenye butter kek yang simple lagi mudah nak menyediakannye.



bahan bahan

250 gm butter @ marjerin
200 gm gula castor
5 biji telur
240 gm tepung kek 
1 sudu besar susu tepung

care2 


1. Pukul marjerin dan gula hingge kembang

2. Masukkan telur satu persatu
3. Masukkan tepung kek dan susu tepung yang telah diayak terlebih dahulu.
4. Bakar pade suhu 180 selame 20 minit.

MARBLE CAKES CUPCAKES





kek marble coco..


250 gm butter
230 gm gula castor
5 biji telur
esen vanilla
250 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
susu cair 2 sudu  besar

30 gm coco powder
80 ml air panas 
choc chips secukupnye

care2



1.pukul butter dengan gula hingga kembang
2.masukkan telur satu persatu
3. Masukkan esen vanilla,tepung dan baking powder yang telah di ayak dan susu cair
4. Untuk marblenye ,  campurkan coco powder dengan air panas dan masukkan kedalam adunan kek tadi dengan mengacau adunan secare memusing beberape kali.

5. Masukkan adunan ke dalam acuan cupcakes dan taburkan coklat chips di atasnye.
6. Bakar pade suhu 180 C selame 20 minit @ hingge masak.



250 gm butter
230 gm gula castor
5 biji telur
esen vanilla
250 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder

30 gm choclate powder
80 ml air panas 
choc chips

care2....pukul butter dengan gula hingga kembang,masukkan telur,esen vanilla,tepung yang digaul baking powder.
choclate powder campurkan dengan air panas..masukkan kedalam adunan kek tdi.gaul sekejap jer untuk mendapatkan jaluran marble..hias dengn choc chips.

SWISS ROLL KEK GULUNG KASIH


Semangat  nak mencube walaupun  pun tak berape nak comel..


RUJUKAN : dayang jack


Kek Gulung Kasih 

bahan-bahan :

70 g tepung gandum (diayak) 
1 sudu besar susu tepung 
3 biji telur A 
60 g gula kastor 
60 ml minyak masak sayuran/minyak jagung 
1 sudu kecil esen vanilla 
2 sudu kecil ovalette 
Pewarna merah, hijau dan kuning 

cara-cara :


1. Panaskan oven 170-180C. Seperti biasa, sediakan loyang swiss roll. Alaskan dengan baking paper. Sapukan dengan sedikit mentega. 

2. Satukan kesemua bahan di atas (kecuali minyak dan pewarna) di dalam mangkuk adunan, kemudian putar hingga gebu. 

3. Setelah itu, tuangkan minyak masak/minyak jagung sedikit demi sedikit dan kacau sebati dengan senduk kayu atau rubber spatula. 

Ambil 4 sudu besar untuk setiap adunan yang diwarnakan merah, kuning dan hijau.

4. Tuangkan adunan yang kosong di dalam loyang pembakar dan ratakan. 
Kemudian, tompok-tompokkan adunan merah, hijau dan kuning di atasnya 
Tak perlu ditekan atau diratakan. Tetapi kalau hendak buat corak pun boleh juga. 

5. Kemudian bakarlah hingga keperangan selama lebih kurang 20 minit. (guna suhu 180C dan bakar kek selama 17 minit sahaja). Kepanasan suhu bergantung pada jenis oven masing-masing. 

6.Setelah masak, keluarkan terus dari oven dan terbalikkan kek dan sejukkan sebentar. 

7.Kemudian sapukan dengan jem/krim mengikut citarasa sendiri. 

8.Gulung kek dengan kemas. 
Bolehlah dipotong dan dihidangkan.

KEK PISANG



RESEPI : GOBOK BURUK

bahan2..

3 biji telur
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil bikarbonate
50 ml susu cair
160 ml minyak kelape
5 biji pisang emas
gula castor 1 cawan

care2

1. Campurkan tepung gandum dan soda bikarbonate..ayak dan ketepikan dlu.

2. Pukul telur dengan gula hingge kembang. Masukkan susu cair,minyak,pisang emas yang dilecek.

3. Masukkan  tepung yang dicampur soda bokarbonate tadi



4.Masukkan ke dalam loyang 9 inci dan bakar selame 45 minit hingge 1 jam pade suhu 180 C.Atau bakar atas api dapur masak menggunakan acuan kueh bengkang dengan menggunakan api yang paling kecil sekali.




KEK LAPIS PANDAN




Aneka kek yang boleh kite hasilkan mengikut citerase.Kek layer pandan antare senarai kek lame yang telah ade kan.Mase zaman kkzu sekolah lagi kek ini dah di jual di kedai kedai kek.Mase zaman itu jarang sangat nak jumpe kedai kek melayu @ homemmade bakers seperti sekarang kan.


Rase kek yang lembut di tambah dengan bau pandan antare kek feveret . Tahan agak lame jike disimpan didalam petisejuk.Selalunye kkzu akan memenuhkan piring piring kecil dan akan di beri pade jiran jiran kkzu sorang sikit.






RUJUKAN : mat gebu / my resepi

KEK SPOUNGE..


• 5 biji telur Gred A 
• 160 g gula 
• 125 g tepung gandum* 
• 1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak) 
• 75 g minyak jagung 
• 15 g ovallate 
• 1 camca teh paste pandan 
• 2 camca besar susu segar/cair
pewarne hijau

• BAHAN2 UNTUK KASTARD:- 
• 1050 gm santan (1 kotak santan ditambah air )
• 225 gm gula 
• 10 g serbuk jelly  (kakzu gune serbuk agar2 )
• 1 camca teh paste pandan 
• 100 g tepung Hoen Kwee (warna hijau) 
• 75 ml jus pandan (kisar 4 helai dan pandan dgn 75 ml air, kemudian tapis) 
• Secubit garam 
pewarne hijau

Cara-cara 


KEK


1. Satukan telur, ovalatte, gula dan paste pandan. Pukul hingga kembang dan gebu. Perlahan kan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Masukkan juga susu. Gaul rata. 

2. Masukkan minyak jagung dan gaul rata. Tuang dalam tin berukuran (8 x 8 x 3) inci yg telah di sapu dgn mentega dan alas dasarnya dgn kertas. Sapukan juga permukaan kertas dgn mentega. 

3. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 minit. Bila masak keluarkan kek dari oven dan sejukkan. Kecilkan sedikit kek dgn cara memotong bhg tepi kek sehingga menjadi (7 x 7) inci. Kemudian potong mendatar sebanyak 3 keping. 

LAPISAN KASTARD:


1. Satukan semua bahan2 untuk kastard dalam bekas tahan panas. Masak diatas air mendidih (secara double boiler), gunakan wisk, kacau hingga pekat dan berkilat. Mastikan api dan biar suam sedikit sebelum dilapis dgn kek.

 
LANGKAH SETERUSNYA:


- Gunakan tin berukuran (8 x 8 x 3) inci. Tuang 1/3 adunan kastard dan ratakan. Lapiskan dgn sekeping kek. Tekan sedikit. Tuang lagi 1/3 kastad dan lapiskan dgn sekeping lagi kek. Ratakan biar memenuhi bhg yg kosong. Lapiskan lagi dgn sekeping kek dan kemudian kastard dan diakhiri dgn kek. Isi ruang2 tepi kek dgn lebihan kastard. 


- Kemudian masukkan dalam peti sejuk sekurang2nya 1 jam. Keluar kan kek dari acuan dan salut dgn kelapa kering. 


- Bahagian yg ber kastard tu di atas dan kek dibawah. Ini bermakna kek nie dimulai dgn bhg kastard dan akhir dgn kek..

AYAM GORENG MAMAK'S


Simple je resepi ni...bahan bahan yng digunekan pun senang je nak cari...meh meh cube..


bahan2



ayam 10 ketul
serbuk cili 1 sudu besar
serbuk kunyit
serbuk jintan halus 1 sudu besar
serbuk kari 1 sudu besar
garam 
gula

bahan tumbuk
bawang kecik 5 ulas
halia 2 inci

daun kari
tepung jagung

1. Perap ayam dengan kesemua bahan kecuali tepung jagung dan daun kari selame 1 jam

2. Lumurkan tepung jagung pade ayam tadi  
3. Goreng ayam hingge masak keemasan.
4. Gorengkan daun kari sebentar dan gaul pade ayam.

AYAM PERCIK PANGGANG



Resepi ni kakzu ambil dari FB ROSE HANIM..wallla....sedap..nak naknye makan bahagian yang garing tuuu..


ayam percikkkkkssss...

bahan2..

ayam seekor
bawang besar 5 biji
bawang putih 7 ulas
serbuk kunyit 1 sudu besar
halia 2 inci
cili mesin 1/2 cawan
santan secukupnye
buah keras 5 biji
gula /garam
serai 4 batang
asam keping 2 keping

1. Blender kesemua bahan kecuali asam keping dan santan 

2. Masukan ayam dan perap  1 jam 
3. Masukkan santan ,asam keping dan masak atas api hingge separuh masak.Sesuaikan rase garam dan gulanye
4. Keluarkan ayam dan panggang dalam oven @ untuk hasilkan ayam panggang lebih ngetop panggang lerr di atas arang ye.
5. Kuah yang berlebihan tersebut boleh di masak hingge pekat dan boleh lah di curah ke atas ayam.



AYAM MASAK CILIAPI








Pedasnye jangan cakap lerr, menyengat abis, lagi pedas lagi sedap....

AYAM MASAK CILI API ( resepi DAPUR KAKZU )

bahan2
10 ketul ayam2 ringgit cili api
2 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
5 biji cili masak
2 inci belacan
2 sudu besar cili mesin

1. Gaulkan ayam dengan garam dan kunyit.Goreng hingge garing dan ketepikan.
2. Kesemua bahan di mesin halus.
3. Gune minyak goreng ayam tadi.Tumis bahan blender hingge garing.Kalau ade minyak bertakung, buangkan dulu.
4. Masukkan gula dan garam secukup rase serte sekeping asam keping.
5. Masukkan ayam dan gaul rate.


AYAM MASAK MERAH/AYAM SAMBAL




Antare lauk kegemaran anak anak kkzu no satu.Lauk rasmi kalau di makan dengan nasi minyak @ nasi beriani.Bahan bahan nye tak banyak cume nak menumis cili kene lame sikit hingge garing baru rasenye kow kow.Jom makan...






RESEPI ; DAPURKAKZU


BAHAN BAHAN

1 ekor ayam

2 cawan cili mesin
2 batang serai
2 inci halia
2 labu bawang besar
6 ulas bawang putih
1/2 cawan cili sos


1/4 cawan tomato sos
air secukupnye


1 labu bawang besar hiris nipis
1 biji buah tomato
gula ( LEBIH SIKIT ) dan garam secukup rase.
1. Gaul ayam dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng ayam hingge garing dan ketepikan.

2. Blender bawang besar,halia,bawang putih dan serai
3. Tumis bahan bahan blender tadi hingge naik minyak.Masukkan cili mesin dan masak cili hingga betul2 garing. 
4. Bile dah garing masukkan gula,cili sos , air ( ikut nak pekat mane ) dan garam.

5. Masukkan ayam dan bawang besar hiris.


*Kkzu suke kalau hidangan ini ade rase manis manis sikit, so lebihkan sukatan gula nye 







Monday, 25 April 2011

KUEH PAU

Kueh  pau yang simple dan mudah je nak buat.Lembut dan gebu.Yang penting pau ini sentiase  didalam pengukus.Kalau nak makan baru keluarkan .Ianye tak boleh terdedah pade udare pade waktu yang lame, nanti kulit pau akan menjadi kering dan keras.



RESEPI ; GOBOK BURUK



bahan bahan


500 gm tepung gandum
1/2 peket mauripan
1/4 cawan minyak
2 sudu besar shortening
1 tbsp gula
secubit garam
air panas suam..(bancuh hingge lembut)


care2..
1.Kesemua bahan bahan diatas diuli hingge lembut.
2.Tutup adunan dengan tuala lembab
3.Biarkan adunan naik sehingge sekali ganda
4.Bulat bulatkan dan bentukkan menjadi pau...letak  inti yang disukai
5.Biarkan adunan naik sekali lagi
6.Kukus selame 10 minit.




IKAN BAKAR

Perencah ikan bakar yang kkzu peroleh dari rakan rakan resepi dari KONGSIRESEPI , kalau bakar gune arang lagi sedap, kkzu belasah je gune kuali hitam, sedap jugak OK tetapi kurang wangi lerrrr...

Ambooii bulat bulat si mate ikan ni...

bahan2

bahan blender
3 batang serai
2 bunge kantan
daun kesum
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih

10 biji cili padi
1 cawan cili mesin
1/2 cawan gula melaka
1/4 cawan sos tiram
garam 
minyak menumis

1. Tumis cili mesin hingge garing, kemudian masukkan bahan bahan blender dan kesemua bahan

2. Masak hingge garing dan sesuaikan garam dan gulanye
3. Masukkan air ikut kepekatan yang di sukai ye.
4. Lumurkan pade ikan dan bakar ikan di atas arang @ kuali hitam.