INTAI INTAI DAPOR KAKZU.TERIME KASIH KERANE SUDI MENJENGAH KE DAPUR KAKZU INI. HANYE BERKONGSI RASE DAN DI HARAPKAN AGAR IA NYE DAPAT MEMBERI SEDIKIT IDEA DAN MANFAAT KEPADE TEMAN TEMAN SEKALIAN.

sila lah KLIK ye

TERIME KASIH KAK ZU UCAP KAN

Wednesday, 17 April 2013

Puding custard


HAI...

Kalau rasa panas atau hati anda panas,,pekene puding custard ni mesti cun kan...
Resepi dari TOK MAK. Sebenarnye banyak lagi resepi resepi tokmak yang menjadi idaman untuk di cobe.Terima kasih ye Tokmak. Yang paling tak boleh lupe rempah soto tokmak.
Resepi puding ni dah lama nak di cobe tetapi ade je alasan yang buatnye tertangguh hingga kan buah laici dan buah campuran pun dah beberapa kali lesap di ngapppp makan makan gitu je.Di kesempatan yang terluang 2 ke 3 hari makanye kkzu tak melepaskan peluang mencube dan dapat laaa jiran jiran marasa nye.


BAHAN BAHAN

1 cawan tepung jagung
3/4 cawan tepung custard
10 cawan air
4 sudu makan susu pekat
1 sudu kecil pewarna kuning telor/ kuning lemon
1 cawan gula ( kalau suka manis lebihkan laaa ckit ye sebab puding ni  rasanye manis manis buah gitu )
1 sudu kecil esen ros

CARA CARA

Satukan kesemua bahan bahan kecuali esen ros ( adunan agak cair ye tetapi jangan risau sebab ianye akan memekat nanti )
Masak di atas api sehingga ianye memekat berkilat dan berbunyi gluurrpp gllurrrpp ~ hahaa,,mesti ade bunyi punye.
Masukkan esen ros
Bile dah masak masukkan adunan puding ke dalam bekas yang di sukai dan sejukkan sehingga ianye mengeras dan membentuk mengikut acuan nye.
Bile puding dah mengeras boleh laa di masukkan ( di terbalikkan ) ke dalam mangkuk yang sesuai.

SOS PUDING CUSTARD

1 tin susu cair
1 tin air
1 biji telur kuning
1 sudu kecil esen vanilla
 1/2 cawan gula ( ikut citarasa )

Satukan kesemua bahan dan masak atas api sehingga berbuih kecil. ( kacau kacau selalu supaya tak bergentel )
Sejukkan sos puding

CARA PENYEDIAAN

Letak puding
Masukkan sedikit air jus laici dan buah campuran
Masukkan sos puding custard
Masukkan buah campuran dan buah laici @ ape ape yang anda suka.
Sejukkan dalam petisejuk untuk rasa puding yang lebih cun aarrrrrr.

~ SELAMAT MENCOBE ~





No comments:

Post a Comment