sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday 2 April 2012

HOKAIDO CUPCAKES



Salam sejahtera buat teman teman kkzu.HOKAIDO CAKES sedang menular ke serate blog blog dan wall alam maya ini. Asalnye kkzu langsung tak tahu mengenai kek ini hingga lah di tanye oleh rakan Dapur Kakzu iaitu MiszDinda Ratu.  Akhirnye Dinda yang mengepos resepi ini kepade kkzu. Ape lagi tangan mula lah terase gatal gatal  nak mencube dan merase kek ini.

Sebelom menyambung cerite , April 2012 adelah ulangtahun BLOG SEMANISGULA yang pertame. Hanye ingin berkongsi rase dan meluahkan minat memasak dan mencube resepi resepi baru  dan berkongsi pule ilmu yang yang tidak seberape ini kepade teman teman sekalian. Sejarah kkzu memasak bermula di sekolah menengah lagi. Memang minat masuk ke dapur ade lah lahir dari sifat semulajadi yang di anugerah oleh ALLAH,  ilmu yang tidak seberape ini. Syukur alhamdulillah di saat ini masih di kurniakan kesihatan yang boleh lagi mengetuk ngetuk kuali dan periuk walaupun ade beberape kali kkzu jatuh sakit. Itu semua adelah ujian dari ALLAH kepade hambanye.

Banyak pengalaman manis dan pahit sepanjang berblogger ini. Dugaan di caci marba pun ade,   Di puji  pun ade ( puji pujian hanye untuk ALLAH ). Antara kenangan manis nye adelah di beri peluang beraksi menjadi chef kecil di TryMasak. Di beri peluang memasak 2 resepi sekali gus dan kini TryMasak sudah pun melancarkan program memasak kali kedua di SILVERSPOON COLLEGE , PUCHONG . Boleh klik portal tersebut ye. Kkzu juge di beri peluang muncul dalam majalah SAJI juge antare kenangan manis. Kenangan pahit kkzu simpan dalam lipatan dalam kain dan jadikan kenangan buat seumur hidup.

Kepade blogger blogger sekalian , hanye ALLAH yang dapat membalas jase mu wahai rakan sekalian. Berape punye ramai blogger yang tidak lokek berkongsi ilmu dan tips masakan. Walaupun mereke berkongsi ilmu rezeki mereke di dalam bidang ini tetap ade dan terbuka luas walaupun ade segelintir dari mereka yang bukan blogger sangat sangat merahsia kan ilmu mereke. Walaubagaimane kkzu mendoakan agar semuenye di murahkan rezeki oleh ALLAH.  Kite kene fahami pendirian mereka dan insyaallah tiade perasaan marah dalam hati walaupun sekelumit.

Kepade teman teman semua, semuenye di hujung jari, anda klik sahaja resepi yang diingini akan keluar lah resepi tersebut. Sesetengah nye siap dengan step2 nye sekali. Sungguh bermurah hati dan betape kagum nye kkzu kepade kalian. TERIME KASIH KKZU ucapkan kepade semua penyumbang resepi dan kepade teman teman yang sudi melawat SEMANISGULA.  Blog kkzu tidak lah secanggih blog rakan rakan yang lain tetapi kkzu harap ianye sedikit sebanyak dapat membantu rakan rakan yang ingin belajar memasak ye. Terutame nye kepade pengantin baru, pesanan kkzu buat kamu 'ABANG KENYANG HATI SENANG '....wakaka..love you all..

Mari kite balik kepade cerita HOKAIDA CUPCAKES ini. Rase nye sangat lembut dan seakan akan kek keramel pun ade. Adunan custardnye sangat ngam, tidak pekat dan tidak cair. Adunan akan naik tinggi tetapi akan menurun perlahan lahan . Suhu nye jangan tinggi sangat, nanti kek akan jadi apam merkah macam kek kkzu yang pertame masuk oven . Suhunye 160 - 170 C sahaja. Jom kite semak resepi dan SELAMAT MENCUBE. Dengar khabarnye kek ini mahal harge nye di sekitar bakery..




Resepi ini juga boleh di lihat di sini ( Terime kasih ye )


BAHAN BAHAN

A) 4 biji putih telur
    1 tsp garam
   80 gm gula halus

Putar sehingge menjadi kental ( MERINGUE )

B ) 4 biji kuning telur
    30 gm gula castor
    1 tsp esen vanilla
   40 ml minyak jagung
   40 ml susu segar

C ) 55 gm tepung kek
    20 gm tepung custard
    1 tsp baking powder

CARE CARA

1. Ayak tepung kek, tepung custard dan b.powder
2. Putar telur kuning dan gula hingge kembang
3. Masukkan minyak dan susu segar.
4. Masukkan tepung dan gaul sebati
5. Satukan adunan tepung dan meringue dengan kaedah kaup balik.
6. Masukkan kedalam cup 3/4 penuh  ( 80 peratus cup dan hentakkan cup untuk mengurangkan gelembong udare di dalam kek )
7.  Bakar pade suhu 170 C selame 15 minit hingge 20 minit  atau sehingge masak kekuningan )

BAHAN CUSTARD

1 sudu besar tepung custard
1 sudu besar tepung gandum
4 sudu besar gula
200 ml susu segar
1 biji telur
1 sudu besar mentega/ butter

1.Satukan bahan dan masak hingge adunan pekat dan berkilat. ( kkzu masak atas double boiler ). Bancuh tepung dengan 50 ml susu segar dahulu baru satukan kesemua bahan. .Sentiase mengacau filling custard ini untuk mendapatkan filling custard yang licin. Setelah masak sejukkan sebentar custard filling ini
2. Setelah kek masak dan kek telah sejuk  picit custard di tengah tengah kek.Cucuk nooczle ke dalam dan picit.






5 comments:

  1. wah.. nsampak sedap... terima kasih dengan doa mu itu... amin..

    ReplyDelete
  2. kak zu...kapkek ni shedapp kan..... sy suka bakar samapai brown2 gituuuu....thx promo blog kat shituuuuu....hihiihih

    ReplyDelete
  3. uppss...Selamat Ulangtahun semanisgula.... moga menjalani liku2 kehidupan semanis hidangan disini...hihii

    ReplyDelete
  4. nampak sedap nyer....kena cuba ni...t.kasih sudi berkongsi resepi ya kak zu

    ReplyDelete