sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 23 March 2012

KUEH KETAYAP ROCK


Salam sejahtera buat geng geng kkzu .Sedang buat ape tu agaknye ye.Result SPM pun dah keluar kan.Kepade anak anak yang berjaye mencapai kejayaan tahniah diatas usaha anda.Yang keputusannye tidak memuaskan jangan putus ase.A bukan penentu segalenye.Yang paling penting adelah mengekalkan akhlak yang mulia di sisi ALLAH.Dimane anda bermula tidak penting tetapi di mana anda berakhir kesudahannye.
Tidak berjaya di bidang akademik bukan beerti anda gagal selamanye, cube lagi dan boleh ceburi bidang kemahiran pulak.Kalau berjaye kedua dua bidang , itu kire bonus besar lah buat mu anak anak.
Peesssss, love you



Mase kkzu sedang membancuh kueh ini, anak kkzu bertanye, oooo mak nak buat kueh hijau tu ye sebab dia dah nampak inti kelape tu.Mak nye pun jawap, ye nak.Sekali amik kau kueh ketayap rock.Rasenye kow kow sebab buat untuk makan sendiri makenye boleh lah bubuh inti kelape gemuk gemuk kat dalamnye.Anak kkzu kate sambil makan, katenye kueh ni kalau mak bawak surau mesti makcik makcik suke sebab ade kaler kaler.Ye lerrr tuu anak ku. Suka suki lerrr nak letak ape ape kaler ye, janji rock, eeiehh sape punye ayat tuu..



RESEPI : GOBOK BURUK

BAHAN BAHAN INTI

3 cawan kelape parut
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula putih
1 helai daun pandan di simpul
sedikit air ( basahkan inti )

1 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar air
* kacau sebati

1. Campur kesemua bahan dalam kuali
2. Masak atas api sederhane hingge kelapenye masak
3.Masukkan bancuhan tepung gandum untuk melekat kan inti.

BAHAN BAHAN KULIT

2 cawan tepung gandum
2 3/4  cawan air ( nak gune santan pun boleh )
2 biji telur
1/2 tsp garam
kaler kuning , merah dan biru

CARE CARE

1. Satukan kesemua bahan dalam bekas.Kacau rate dan tapiskan.
2. Untuk me rock ( BELANG )  kan kueh ini asingkan 1/2 cawan adunan dan bahagikan dua bekas, letak setiap satu kaler yang berlainan.Adunan untuk belang tersebut ditambah sedikit tepung lagi supaye pekat sedikit.Masukkan kedalam piping plastik.
3. Masukkan kaler kuning ke dalam adunan kueh ketayap
4. Panaskan kuali non stick dan sapu sedikit minyak menggunakan simpulan daun pandan.
5.Lorekkan zig zag ( adunan pekat ) dan masukkan adunan kaler kuning.Lenggang kan kuali ( lengang kangkong mak limah gitu,  ke nak goyang gerudi Inul ). Tutup kuali dan biar ia masak beberape minit.
6.Angkat , letak inti dan gulung.


 Zig zag kan adunan ini.( adunan pekat sedikit )

Selepas di zag zag kan, terus letak adunan dan lenggang kan kuali.

4 comments:

  1. Namenya gerun,tapi kejadiannya cantik dan soft je mata memandang..cantek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. sangat cantik..... good idea... nak tirulah.... tqvm...

    ReplyDelete