sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 8 May 2013

KUEH SAGU MERAH



hai..

Kkzu panggei kueh sagu merah..
Depe panggei kueh katak..
Ade yang kata kueh sagu bronok..
Kalau nak letak kaler hijau pun boleh kan cume merah kan dah sinonim dengan kueh ni dan kaler merahhhh buat orang jadi lapar dan garang serta ceriaaaaaaaaaaa...
Kueh ni banyak kenangannye,,antaranye kueh yang agak popular masa kkzu kecik kecik masa kat kampung dulu.Masa tuu arwah nenek yang menjual kueh ni letak kat dulang ayan  besar dan tak kukus pun,,hanya kacau kat dalam kuali je.Kini teknik di kukus supaya koi lebih padat  dan dapat potongan yang sedikit kemas gitu serta sagu sagu nye akan kelihatan lebih jernih dan tak berbiji.
Ape ape pun jemput laaa makan,,oopssss sebelom tuu kene laaa terai dulu kan resepinye.
Banyak versi cara penyediaannye,,boleh je nak ikut yang mana.
Cara kkzu gini..



KUIH SAGU

BAHAN BAHAN
1)  Sagu ( biji )  – di basuh dan toskan ( 1 cawan )
2 ) Air ( 2 3/4  cawan ) ( 2 cawan + 3/4 cawan lagi ) ( kalau nak keras sikit boleh letak 2 1/2 cawan je )
3)  Gula ( ¾ cawan)
4 ) Pewarna merah ( bright red ) ( 1 sudu kecil )
5) Daun pandan di simpul ( 1 helai )
6 ) Kelapa parut putih – di gaul dengan sedikit  garam ( 1 cawan ) ( anggaran )



CARA CARA
1) Didihkan air bersama daun pandan dan pewarna merah
2) Apabila air mendidih masukkan sagu dan gula dan masak hingga sagu menjadi jernih dan pekat
3) Keluarkan daun pandan dan masukkan adunan ke dalam loyang  ( size 7 ) yang telah di lapik dengan plastik @ acuan kecil yang di sukai
4) Kukus selama 20 minit.
6) Sejukkan kueh ,  barulah dipotong dan gaul dengan kelapa parut putih yang telah di gaul dengan sedikit garam

~ SELAMAT MENCUBE DARI KKZU ~





5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Fuhhh lama x kuih sagu ni. Peberettt nie dari dulu. Btw tq 4 the recipe. Nak try buat lah nanti. Macam sonang je. Hihihi. Ade masa nanti singgah2 ye lawat blog saya plak ye http://www.mamafisya.com/ :)

    ReplyDelete
  3. Menarik. Selama ni ingat kuih ni guna agar2 campur sagu. Rupanya tak. Nak buat kejap lagi. Hehehe

    ReplyDelete