INTAI INTAI DAPOR KAKZU.TERIME KASIH KERANE SUDI MENJENGAH KE DAPUR KAKZU INI. HANYE BERKONGSI RASE DAN DI HARAPKAN AGAR IA NYE DAPAT MEMBERI SEDIKIT IDEA DAN MANFAAT KEPADE TEMAN TEMAN SEKALIAN.

sila lah KLIK ye

TERIME KASIH KAK ZU UCAP KAN

Tuesday, 30 October 2012

Coklat chips marble kek


Hai..
Assalamualaikum..

Mari cobe kek ini nak..!!!
Inspirasi dari Mat Gebu tapi ade laaa sedikit olahan mengikut citarasa kkzu..
Ade ketikanye membakar kek butter kosong begini lebih banyak songehnye dari kek yang canggih canggih sekarang.
Ade yang hangit atas laaa, tenggelam tengah laaa, kek naik tak gebu laaa, bak kata banyak songeh laaaa.

Sumber : Mat GEBU

BAHAN BAHAN

300 gm butter dalan tin ~ di percayai kek lebih gebu daripada butter ketol
200 gm gula castor @ halus
5 biji telur ~ gred B
2 tsp ovelette
1 sudu makan  glicerin ~ pelembab kek ( fungsinye ) ~ berbentuk cecair liquid ~ ade jual di bakery
280gm tepung gandum ~ ayak
1 tsp baking powder ~ ayak
2 sudu kecil susu cair
1 tsp esen vanilla

1 sudu makan serbuk koko
2 sudu makan serbuk milo
1 /2 cawan coklat chips ~ lebih pun boleh je

CARA CARA

Putar butter dan glicerin hingga kembang dan gebu
Dalam mangkuk berasingan putar telur, gula dan ovelette hingga kembang putih seperti  nak buat bahulu.
Bile butter dah kembang masukkan tepung bercampur baking powder.~ jangan over beat ye.
Kemudian masukkan adunan telur yang dah kembang gebu tu ke dalam adunan butter bercampur tepung tadi.
Gaul perlahan menggunakan mixer ~ jangan over beat.
Masukkan susu cair dan esen vanilla
Bahagikan kepada 2 bahagian dan letak satu  bahgian itu dengan serbuk koko dan milo, satu lagi biarkan kosong.
Susun adunan berselang seli ke dalam loyang 9 inci yang telah di gris dan di lapik kertas.
Akhir sekali taburkan coklat chips di atas nye.
Bakar kek pade suhu 170 C selama 1 jam. ~ kkzu letak di petak bawah. menggunakan api atas bawah.
Jike kek  menjadi garing ketika 40 minit pertama, boleh buka penutup oven jap dan tutup kek dengan aluminium foil dan teruskan membakar sehingga kek masak secukupnye.Kalo takde aluminium    foil tutup periuk pun boleh jugak deknon...

~ SELAMAT MENCUBE ~











1 comment:

  1. Wah...nak cubalah resepi ni. Sume bhn ada kecuali glicerin dgn butter dlm tin. Tq kakzu.

    ReplyDelete