INTAI INTAI DAPOR KAKZU.TERIME KASIH KERANE SUDI MENJENGAH KE DAPUR KAKZU INI. HANYE BERKONGSI RASE DAN DI HARAPKAN AGAR IA NYE DAPAT MEMBERI SEDIKIT IDEA DAN MANFAAT KEPADE TEMAN TEMAN SEKALIAN.

sila lah KLIK ye

TERIME KASIH KAK ZU UCAP KAN

Monday, 16 April 2012

Kueh Bangkit


Masih dalam kenangan, kueh bangkit ini kkzu dah makan sejak dari kanak kanak lagi. Arwah opah kkzu cukup pandai buat kueh bangkit ini. Sayang seribu kali sayang kkzu tak sempat nak menuntut ilmu dari arwah opah kkzu. Mase remaje mane lah kite nak terbayang nak buat kueh kueh lama ini, suke buat biskut yang senang senang aje, bile dah jadi remaja purba ini barulah teringat ingat kenangan lame.

Orang dulu dulu mana ade banyak pilihan biskut sangat kan, yang pasti kueh bangkit ini pasti ade kat setiap rumah rumah di kampung, dan masih di minati hingge kini dan di pelbagaikan rase nye. Kueh bangkit kkzu ini tak lah segebu arwah opah kkzu punye, kire ok laaa.. Nak tahu banyak petua nye kenelah tanye kat pakar Mat Gebu ye..

Rujukan ; myresipi

BAHAN BAHAN

350 gm tepung ubi ~ di sangai dalam kuali bersame potongan daun pandan selame 10 minit @ sehingge ringan
3 helai daun pandan ~ potong2
150 gm gula ising ~ ayak
20 gm mentega ~ 1 sudu besar
1 kuning telur
130 gm pati santan  ~santan kara kotak
secubit b. powder

CARE CARE

Satukan gula icing, kuning telur dan mentega. Kacau hingge berkrim dan masukkan santan.Kacau sebati
Masukkan tepung yang bercampur b. powder sedikit sedikit sambil di kacau dengan tangan
Uli sehingge menjadi doh dan tutup dengan kain lembab
Terap doh menggunakan acuan yang di sukai
Bakar lah pade suhu 160 C selame 20 minit @  hingge masak.
Jike doh yang menjadi keras boleh tambahkan sedikit santan untuk melembutkan nye kembali.




6 comments:

  1. salam Kak Zu..ni kuih kegemaran arwah ibu saya..biasanya saya order dari kampung jer...kalau dulu2 kuih ni ada warna merah dan hijau..seronok berebut2 makan yang warna warni

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kasih..tiap kali raye mak kkzu akan oder koi ni dari kuala kangsar...
      kueh lama kan..

      Delete
  2. Salam kenal Zu, k.gee suka kuih bangkit tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juge dari kkzu ye gee..

      Delete
  3. assalam
    salam singgah kenal2 he he
    memang opah2 kita pakar wat kuih bangkit ni, ktorg panggil kuih bakar, ingat dulu2 nak raya mesti wat ni ngan mak dan arwah tok, guna acuan kayu yg kena tekan2 pastu keluarkan jadi la bentuk daun cantik je
    sedap gebu lak tu, kalu baru masak tu lg sedapkan k.Zu
    rasanya resepi dulu tak da telur kan, ingat2 lupa tp masih ingat tepung di jemur pastu santan & gula dimasak dulu je. sukatan tak tau he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam sara...
      betul sesangat tuu...arwah opah kkzu buat kuih bakar ni lembut sesangat...kenangan yng masih di kenang hingge kini sambil kkzu makan kueh ni sambil bagi ayam makan...bebudak lerr katekan..

      Delete