INTAI INTAI DAPOR KAKZU.TERIME KASIH KERANE SUDI MENJENGAH KE DAPUR KAKZU INI. HANYE BERKONGSI RASE DAN DI HARAPKAN AGAR IA NYE DAPAT MEMBERI SEDIKIT IDEA DAN MANFAAT KEPADE TEMAN TEMAN SEKALIAN.

sila lah KLIK ye

TERIME KASIH KAK ZU UCAP KAN

Friday, 7 June 2013

GORENG PISANG @ PISANG GORENG CRUNCHY


hai....

Sebelom berbicara salam sayang dari Kkzu buat semue....lame tak klik klik kat sini, kebizian melanda,,nak kene siapkan beberapa projek kecil, tempahan kek , kelas buat kek , di serang resdung, diserang penyakit malas dan mengantuk sebab banyak makan ubat selsema,  hahaaaa gitu laaa cerita nye,,

Nampak kan photo tuu,, GORENG PISANG . Alaaaa yang ade yang kate ape ke he nye,,kat tepi jalan berlambak orng jual kan,,tapi yng ni lain tauuuu,,hahaaaa..sebab nye kkzu kene berxperimen nak dapat kan butter nye yang crunchy munchy gitu utk projek khas buat portal online.Jenuh laaa kkzu dok menggodak tepung,,akhirnye kalau ade yang nak mencube sila kan laahh ye,Idea letak baking powder ilham dari CHEF FAIZAL dari penang,,teman masak kkzu di TRYMASAK.

Bab sambal kicap lak tuu tuu semue orang tau feveret orang johor kan..kkzu tak ketinggalan juge mencube nye.Kami orang perak makan cicah gula kasar...ye beno kome..!!!1

Ok.. jom laaa  intai intai resepi goreng pisang.

SUMBER :  dapurkakzu



BAHA BAHAN
1)      Pisang abu @ nangka ( secukupnya )~ di buang kulit dan di belah 2
2)       Tepung beras ( 1 cawan )
3)      Tepung gandum ( 1 cawan )
4)      Marjerin ( 2 sudu besar ) kkzu gune buttercup dalam tin
5)      Gula ( 1 sudu besar )
6)      Garam ( secubit )
7)      Baking powder ( 1 sudu kecil ) ~ di campur dengan 1 sudu kecil air ( akan sedikit berbuih ye )
8)      Air ( 1 ½ cawan ) kalau pekat tambah air ye
9)      Pewarna kuning telur @ lemon yellow  ( ¼ sudu kecil )
10)   Minyak ( secukupnya ) UNTUK MENGGORENG

CARA CARA
1)Satukan tepung gandum  dan  tepung beras ke dalam bekas
2) Masukkan marjerin dan gaul dengan tepung sehingga menjadi seakan  serbuk roti
3)Masukkan gula dan garam
4) Masukkan air dan bancuh sehingga menjadi sebati dan tidak berketul
5) Masukkan bancuhan baking powder dan pewarna
6) Panaskan minyak dan celup pisang ke dalam tepung yang siap di bancuh, goreng pisang hingga kekuningan keemasan

SAMBAL KICAP
1)      Cili api ( 20 biji )
2)      Bawang puith ( 1 ulas )
3)      Gula ( 1 sudu besar )
4)      Kicap ( 2 sudu besar )
Air ( secukupnya ) 1 sudu besar


Cara cara
1)      Masukkan cili api, bawang putih dan gula dalam lesung batu.Tumbuk hingga lumat
2)      Masukkan kicap dan air secukupnya.

TIPS : Sebelom celopkan pisang ke dalam adunan tepung tuu ..Celupkan @ kelepek2 kan pisang kat atas tepung gandum dulu,,pastu baru celopkan  pisang dan goreng supaya butternye melekat elok.











3 comments:

  1. Assalamualikum..k.zu kalau makan waktu hujan sedap ni kena pulak kopi panas...=)

    ReplyDelete
  2. salam kak..

    pisang goreng tu kalau cicah dengan sambal belacan pun sedap..

    ReplyDelete
  3. waalaikumsalam umiie..perut kkzu ni tak hujan pun lapau tauuu,,,hee

    salam wana....ye beno tuu makan ngan sambe..

    ReplyDelete