sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 20 April 2011

ROTI BAI...



Jadi juga roti ni, teringin jugak la nak menguli roti sebab tergoda juge ape bile melihat   ramai member member KR dok menguli roti, geramm lerrr jugak rasenye..
Resepi di cedok dari  buku masak lame yang memang tersimpan lame dahhhh tetapi tak pernah buat pun, inilah  sekali seumor hidup buat roti tauu...

bahan2

500 gm tepung gandum
1 peket mauripan
3/4 cawan gula
air suam 1 1/4 cawan (bancuh dengan gula tu...jadikan air gula untuk membancuh roti nanti )
garam 1 sudu kecil
telur 1 biji
marjerin 2 sudu besar
shortening/lemak sayur 2 sudu besar
3 sudu besar susu tepung


CARE CARE

1. Gaul tepung dengan mauripan,garam dan susu tepung, masukkan telur dan air gula suam tadi..Masukkan air sedikit demi sedikit.
2. Uli hingge sebati baru masukkan marjerin dan shortening, uli lagi hingge lembut dan sebati.
3. Biarkan doh naik sekali ganda, tutup dengan kain basah
4. Bulat bulat kan ikut nak besar mane dan susun dalam loyang, biarkan naik lagi sekali ganda .
5. Bakar suhu 180 selama mane roti tu masak. ( gune api atas bawah ) ,untuk roti bai ni masaknye agak lame sikit berbanding dengn roti sausage tuu, bile bhgian atas dah keperangan tutup api atas, teruskan membakar gune api bawah je sampai roti masak.

notes ;sapu loyang dengan marjerin 
           sebelum bakar sapu roti dengan telur kuning + 1 sudu                     
           besar susu cair, selepas dibakar sapu dengan marjerin                   .




No comments:

Post a comment