sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 8 April 2013

sAMBAL gESEK


HAI..!!!

rAMAI dari kite hari ini dok gesek gesek mata dok nengok keputusan PRU 2013 KAN.Adooiii keputusan rasmi belom keluar tapi di tenet dah keluar pelbagai cerite, macam nak tercabut gigi ni tauu dok membacnye tu..
Ade dakwat kekal laa kat jari, ade tertanggal bersih terus laaa, ade tertanggal separuh laaaa...akak punye dakwat ttiittttttttt ...!!!!! dalam masa beberapa jam je dakwat dah tiiiitttttttttt...

Udah lerrr tuuu, meh laa buat sambal gesek ni...makan dengan nasi panas, ayat skema dari akak " masuk je dalam mulut mesti bulu kening tanggal" hahaaaaaa...

BAHAN BAHAN

20 biji cili api ~ kkzu letak lebih lagi
1 labu bawang besar ~ potong kecik supaya senang nak tumbuk
2 ulas bawang putih
1 cawan ikan bilis ~ basuh dan toskan
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil gula
1/4  cawan minyak

CARA  CARA



1) Tumbuk cili padi, gula dan garam hingga lumat
2) Masukkan bawang besar dan bawang putih, tumbuk hingga separuh hancur. Ketepi kan
3) Tumbuk kasar ikan bilis
4) Panaskan minyak dan goreng ikan bilis hingga separuh garing, masukkan cili padi dan bawang yang telah di tumbuk tadi
5) Goreng dengan api yang perlahan sehingga sambal gesek menjadi garing.






No comments:

Post a comment