sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 21 October 2011

GULAI IKAN TONGKOL TRENGGANU



Sukenye kkzu lauk ikan tongkol ni....tak sangke kkzu bole masak masakan TRENGGANU ni...tengganu kite tuuuu, kalo gi makan kat kedai makcik kelate tuu mesti sampai jilat jari..kalau kesitu makan dengan nasi kerabu, pun sedap, makan ngan nasik dagang lagi sedap, makan ngan nasi lemak pun sedap juge..pendek kate semue pun sedapppppppppp.
Ucapan  terime kasih banyak2 kat kk liza kite HANIELIZA .  Kak liza kan orang trengganu sejati tetapi kan gambo tuuu kelabu...gerammmmnye..malas nak snap gambar kat luar..tu lerr jadiknye...izinkan zu copy resepi ye kk liza tetapi kan nasi dagang takde tauuuu...nasik lomak ade....cume kkzu masak gulai ni tak ikut sukatan tauuu, kire agak2 je tet api bahan bahan nye sikit pun tk derhake...100 persen ikut ape yng kk liza ajar tuuuu....

Rujukan ; HANIELIZA

BAHAN BAHAN

1.5 kilo  ikan tongkol
50 gm asam keping
* rebus ikan bersame asam keping.
60 gm rempah kari ikan
 5 gm serbuk jintan
10 gm serbuk ketumbar
80 gm cili mesin
4 ulas bawang kecil ( tumbuk halus )
3 cm lengkuas ( tumbuk kasar )
500 gm santan
30 gm gula merah
30 gm kerisik
50 ml air asam jawa
minyak untuk menumis
cili api dan belimbing buluh

CARE CARE

1. Tumis bawang hingge wangi.Masukkan cili dan rempah yang di bancuh dengan sedikit air asam jawa.Biarkan garing.
2.Masukkan air rebusan ikan dan santan.Biarkan mendidih
3. Perlahankan api dan masukkan kerisik, gula merah, belimbing buluh dan cili api
4. Biarkan api perlahan sehingga gulai naik minyak.




No comments:

Post a comment