sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 6 September 2013

Walnut butter cake


Hai..!!

Mau cerite kan kek yang paling kkzu suke adelah kek buah kukus, alaaa yang kukus 4 jam tu lerr ( tapi x kose nak buat sbb tak tahan kukus 4 jam tu )Kebetulan adik kkzu dapat hamper raya , di dalamnye ade sebiji kek buah kukus yang memang tahan lama,,depe lak laki bini tak suka makan kek buah,,,huhuhu kkzu ape lagi rembat la bawak balik,,nyum nyum
...lagi lagi yang kkzu suka  kek butter kosong. Haaa kire kek orang lama lah kan,Yang tak syoknye bile buat sebiji kkzu makan sorang je,,alahai boleh gomok laa kalau macam ni. Anak anak kkzu lak suke kek yang berkrim n bertopping.
Kek ni kkzu buat jual juga sbb ade permintaan nye.
Di olah dari KEK BATIK ARORA  tetapi walnut butter kek tidak mengandugi pewarna, so rasanye asli yehhhh.Yang paling syokknyee lepas keluar oven panas panas terus ngappp masuk mulut makan, tuu laaa part yang best.

BAHAN BAHAN

250 gm butter ( guna ape2 butter kesukaan )
100 gm gula castor
1 sudu kecil ovelette ( tak letak pun takpe )
3/4 cawan susu pekat manis
250 gm tepung gandum ~ ayak
2 sudu kecil ( tsp ) baking powder ~ ayak ( campur dalam tepung )
6 biji telur
1 tsp esen vanilla
80 gm walnut ( cincang )

CARE CARE

Putar butter, gula dan ovelette hingga kembang dan berkrim ~ putih
Masukkan susu pekat dan putar sebati
Masukkan telur satu persatu ~ kocok dulu telur sebelom masukkan ( petua supaya kek halus mulus )
Masukkan esen vanilla dan  tepung gandum ~ kacau kaedah kaup balik sahaja hingge sebati menggunakan senduk @ spatula
Masukkan walnut cincang
Sediakan loyang size 9 dan griskan loyang
Masukkan adunan kek ke dalam loyang dan taburkan coklat chips secukupnye
Bakar selame 1 jam ~ selepas 40 minit jika tengah kek masih belom masak tetapi bahagian atasnye dah agak garing, tutup bahagian atas tersebut dengan aluminium foil .Teruskan membakar hingge kek masak dengan sempurna.

notes : kek ni memang lembab lembab tau dan bermoist sebab ade banyak kandungan susu pekat di dalam nya, so di galakkan memakan nye hingga habis dalam masa 3 hari,,lebih 3 hari rasanye kurang auwwwww. ..heee.


 ~ SELAMAT MENCOBA DARI DAPURKAKZU ~


No comments:

Post a Comment