sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 9 October 2012

APAM POLKADOT DOT



hai

Assalamualaikum

Bersua lagi kita di alam maya yang penuh fantasi ini.
Sambil duduk duduk bersantai di samping  menghirup secawan kopi dan makan apam polkadot ini pun cukup syok kan.
Memang laa apam ni dah lama di pasaran tetapi ramai yang mengatakan apam mereka tak cukup lembut dan gebu, di biarkan sekejap kat udara aje apam dah jadik keras.
Makanye kkzu dengan penuh semangat walaupun agak blurrr nak mendot dot , maklum lerr dengan  masa yang amat terbatas, nak mendot dot yang mengambil masa yang agak lama gak nak menyiapkan, kkzu buat juga sampai habis.Hasilnye insyaallah ade kelainan rasa dari resepi yang terdahulu.
Dari segi fotoshoot memang agak tak berapa nak pro shootnye, ye lerrr nak menghasilkan gambar yang canggih memerlukan pengorbanankan ,kkzu ni dengan mengambil tempahan kek, membuat kelas kek, mendemo masakan, membuat keje rumah yang tak penah sudah, alahai ini aje yang kkzu dapat persembahkan.Yang penting resepi mantop yew...Mau cobe, mesti cobe !!!!!

BAHAN BAHAN

4 biji telur
230 gm gula castor
2 tsp ovelette
280 gm tepung gandum ~ cap sauh ~ ayak lebih baik ~ tak ayak pun jadik jugak.
1 tbsp tepung jagung
3 tsp baking powder
1 tsp esen vanilla
75 ml susu cair
75 susu segar

pewarne yang disukai
paste yang di sukai

filling yang di sukai ~ kkzu letak coklat masakan yang di potong kecil kecil.

CARA CARA

Putar telur, gula dan ovelette hingga kembang pekat ~ bertukar menjadi putih dan di terbalikkan agak tak jatuh gitu. ~  part ni sangat penting tauu untuk menghasilkan apam yang gebu.
Satukan tepung gandum, tepung jagung  dan baking powder ~ ayak lerr kalo rajin
Setelah adunan telur menjadi  putih gebu , masukkan tepung berselang seli dengan susu segar dan susu cair ~ satukan dahulu susu tersbut
Akhir sekali masukkan esen vanilla.
Ambil sedikit adunan untuk di masukkan ke dalam piping plastik untuk mendot dot kaler putih ~ boleh juga kaler kan dot dengan pelbagai kaler.
Bahagikan kepada beberapa mangkuk dan kaler kan dan letak paste yang di sukai
Apam yang di letak paste akan menjadi lebih sedap dan wangi gitu.
Masukkan adunan sedikit ke dalam mangkuk kertas bersaiz almond london yang di masukkan ke dalam acuan lompang , letak separuh adunan, letak filling dan tutup keseluruhan dengan adunan sehingga paras kertas. LIHAT SINI CARA MENDOT DOT.
Panaskan kukusan hingga gelegak, slowkan api ke sederhana besar tapi masih bersifat mengelegak.
Kukus apam selama 10 minit dan hasilnye apam yang membulat dan gebu gitu. Insyaallah.

INFO ~ dari segi logiknye size almond london tuu macam kecik aje kan tetapi bile apan dah di kukus apam polkadot akan menjadi besar dari yang kita sangka !!
~ tsp ~ sudu kecil
~ tbsp ~ sudu besar
*gune sudu sukatan yang di jual di bakery

~ SELAMAT MENCUBE ~







5 comments:

  1. sedapnya...tgk gambar ok jer...lagi la pro dr adda nih..heheheh

    ReplyDelete
  2. cantik kak zu apam tu bulat2 je

    nanti nak trylah resepi versi lain ni

    ReplyDelete
  3. dari minggu lepas nak mengapam ni tapi sampai la ni tak buat-buat lagi..cer tiup sikit mood rajin tu...

    ReplyDelete
  4. cantiknya apam polkadot ni.. sayang nak makan kalau buat..

    ReplyDelete