sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 9 August 2012

FORRERO MALAYA


Biskut Forrero Malaya ini dah keluar di MAJALAH SAJI RAYA 2012 dan kkzu telah mendapat panggilan dari 1 malaya menanyakan ape itu tepung redrose. Tepung redrose ialah sejenis tepung yang di gunakan untuk membuat biskut.Fungsinye same je macam tepung gandum cuma ianye boleh menambahkan kerangupan biskut.Kalau takde tepung redrose boleh aje guna tepung gandum biasa cap sauh @ ape2 jenama pun.Tepung redrose banyak jual di bakery seluruh malaysia.

Ade yang bertanye kenape coklat masakannye pekat sangat bile di cairkan, pendapat kkzu ianye bergantung pade jenis dan kedai yang menjualnye.Kalau dapat coklat yang lambat kering boleh je masukkan biskut ke dalam petisejuk.

Bukan niat nak letak papercup merah tauu tapi kan dah carik ke beberape kedai semua papercup hitam dah habis makanye taram aje kaler merah, ngam jugak eeeihhhh.Abang kkzu kate papercup hitam dah habis di borong oleh peniaga biskut, eeeihhh ye ke.




BAHAN BAHAN

250 gm butter
150 gm gula castor ~ gula icing pun boleh
1 telur kuning
30 gm serbuk roti kuning ~ breadcrumbs
100 gm serbuk almond
100 gm tepung jagung
300 gm tepung redrose @ tepung gandum ~ ayak

almond nibs secukupnye ~ panggang sebentar
putih telur
coklat masakan secukupnye

CARA CARA

Putar butter, gula dan telur kuning hingge sebati
Masukkan breadcrumbs kuning dan serbuk almond
Satukan tepung jagung dan tepung redrose, masukkan ke dalam adunan sedikit demi sedikit hingge menjadi doh yang lembut.
Bulat bulat kan doh kecil kecil dan gelek kan didalam telur putih dan salut dengan almond nibs yang telah dipanggang sebentar
Bakar biskut dalam oven selama 20 hingga 30 minit pada suhu 180 @ mengikut kepanasan oven masing masing.
Setelah biskut sejuk celupkan biskut di dalam coklat masakan yang telah di cairkan .

* biskut di dalam gambar kkzu telah menambah kan setengah biji kacang badam yang di panggang  di tengah tengah nye.Boleh aje kalau nak letak kacang hazelnut juga .
* masa dan suhu membakar biskut ini mengikut kesesuaian oven kkzu, makenye jika anda rase suhu dan tempoh masa itu akam menghangitkan @ merentongkan biskut anda jadi arang..heee..maka turunkan masa dan suhu mengikut oven masing masing sesungguhnye oven kita, kite yang tahu ragamnye....peace..

7 comments:

  1. Lahai sedapnya...kalo campur tepung kentang ok x kak zu?

    ReplyDelete
  2. Dah beli dah buku saji tu nengok mcm2 resepi ada...best2

    ReplyDelete
  3. wah cam ni rini juga mummy nak buat..... masyaalllah mummy favourite ni....:-)D

    ReplyDelete
  4. ish ish....nak kena beli buku saji hari ni jugak...he he

    & nak kena try jugak resepi ni...nampak heemm sedapnya...tkasih kak zu

    ReplyDelete
  5. cube cube ye...pasti bebudak suka nanti....

    ReplyDelete
  6. rasa kalu campur hazelnut paste atau nutella lagi rasa ke arah forrero roche tu..penah terai..n mmg sedap..

    ReplyDelete