INTAI INTAI DAPOR KAKZU.TERIME KASIH KERANE SUDI MENJENGAH KE DAPUR KAKZU INI. HANYE BERKONGSI RASE DAN DI HARAPKAN AGAR IA NYE DAPAT MEMBERI SEDIKIT IDEA DAN MANFAAT KEPADE TEMAN TEMAN SEKALIAN.

sila lah KLIK ye

TERIME KASIH KAK ZU UCAP KAN

Monday, 11 April 2011

PUCUK UBI GORENG





Diperkenalkan oleh keluarge mertue, resepi yang tahan lame dan sesuai sangat2 untuk perjalanan jauh. Kalau makan dengan nasi panas2 lagi lerr terangkat, tak payah lauk lain pun takpe.Bole cube yerr...

bahan bahan

pucuk ubi seikat (seringgit tu )

*basuh dan keringkan dulu (potong kecik kecik..nak campor yang pucuk ubi tue2 sikit pun tkpe )
30 biji cili api
2 biji bawang besar 
5 ulas bawang putih
1 cawan ikan bilis 
2 inci belacan
minyak masak secukupnye

1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula

care care

1. Blender @ tumbuk bawang besar, bawang putih, belacan dan ikan bilis.

2.Masukkan 1 cawan minyak ke dalam kuali, bile dah panas, masukkan bahan yang di tumbuk tadi.
3. Masak hingge garing. 
4. Masukkan garam dan gula serta pucuk ubi tadi
5. Bile nampak agak2 kering masukkan minyak lagi sehingga  pucuk ubi menjadi garing.Sentiase mengacau sayur ini supaye ia nye masak dengan sekate.

notes

jangan letak air
resepi ni gune minyak tauuu.


3 comments:

  1. dah lama xmakan ni....resepi turun menurun dari nenek ni....hehehe

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak zu.
    masakan ni sangat menarik. inilah resipi yang saya cari2 selama ni. saya baru saja selesai memasaknya mengikut resipi kak zu. wow! memang terangkat kak zu. memang jadik :) tahniah saya ucapkan pada kak zu yang pandai memasak dan terima kasih kerana kak zu sudi berkongsi resipi deangan warga dunia. saya tak sabar nak cuba resipi kak zu yang lain... SRI

    ReplyDelete
  3. Salam Ziarah...
    Saya copy resepi ni yer.. Dah try for first time.. memang TERBAIK ler...

    ReplyDelete